BizSuport - primul serviciu dedicat Antreprenorilor si Investitorilor

Cum sa-ti promovezi afacerea cu un buget redus (I)



Pentru un business la inceput de drum strategia de promovare poate determina de cele mai multe ori succesul sau esecul afacerii. Desi costul metodelor traditionale de promovare face ca acestea sa nu reprezinte de regula o optiune viabila pentru companiile mici si mijlocii, vestea buna este ca exista suficiente cai prin care iti poti face cunoscuta afacerea la costuri acceptabile. De fapt, multe dintre metodele alternative de promovare implica in special efort din punct de vedere al timpului si mai putin din punct de vedere financiar.

1. Promoveaza-te online! Mai mult trafic inseamna mai multi potentiali cumparatori

Realizarea unui website a devenit deja o cerinta obligatorie pentru orice companie, indiferent de marime sau domeniu de activitate. Din pacate insa, nu este suficient sa ai un website daca acesta nu atrage si potentiali clienti. Cum si mediul de promovare online este din ce in ce mai competitiv, ai nevoie sa-ti gestionezi planul de actiuni cat mai eficient si targetat pentru atingerea obiectivelor propuse. Va prezentam mai jos cateva dintre cele mai importante metode de promovare online, urmand sa acoperim mai in detaliu subiectul intr-un material viitor, dedicat in intregime acestui tip de promovare.

Inscrie-ti site-ul in motoarele de cautare si in cele mai importante directoare. Site-ul nu exista practic in online pana nu este recunoscut de acestea. Este recomandabil sa efectuezi inscrierea in directoare manual, intrucat folosirea unui software pentru inscriere automata poate fi detectata si penalizata de motoarele de cautare. Efortul este minim, in principiu one-time la lansarea site-ului, iar inscrierea este de regula gratuita.Incearca sa alegi site-uri cu trafic cat mai ridicat pentru a-ti asigura o vizibilitate sporita. De asemenea, este recomandabil sa ai o sectiune dedicata schimbului de link-uri. Initiaza discutiile cu site-urile cu care doresti sa faci schimb prin postarea link-urilor acestora pe site-ul tau si abia apoi solicita acelasi lucru din partea lor.

Fa schimb de link-uri cu site-uri complementare. De exemplu, in cazul in care oferi servicii de organizare evenimente poti face schimb de link-uri cu locatiile si furnizorii parteneri, precum si cu alte site-uri de profil. In acest fel ai sanse sporite de a-ti promova eficient afacerea, direct catre persoane interesate de serviciile pe care le oferi. De asemenea, schimbul de link-uri iti poate creste traficul direct, prin atragerea vizitatorilor de pe site-urile partenere, dar si indirect, printr-o indexare mai buna in motoarele de cautare. 

Publica articole relevante pentru segmentul de clienti vizati. Pe langa valoarea adaugata pe care o aduci potentialilor clienti, articolele sunt un mod excelent de a urca in paginile motoarelor de cautare. Chiar daca nu ai o sectiune dedicata pe site, poti scrie pentru alte site-uri si publicatii online, cu conditia sa incluzi in semnatura link-ul catre propriul site. Bineinteles, dincolo de utilizarea articolelor pentru sporirea traficului, acestea trebuie sa inglobeze expertiza autorului si sa aduca un plus de valoare si pentru cei care le citesc. In caz contrar nu vei reusi decat cel mult sa ai trafic, dar o rata minima de conversie a vizitatorilor in clienti.

Foloseste retelele de social media. Facebook, Twitter, Linked-in, precum si multe alte retele sociale au devenit parte din orice campanie de promovare online. Motivul principal este accesul facil, direct si gratuit la un numar semnificativ de potentiali clienti. Bineinteles ca si in acest caz trebuie sa te diferentiezi printr-un continut relevant si informativ de toate celelalte firme care lupta pentru atragerea utilizatorilor de social media. De asemenea, nu ignora retelele locale precum Key People de la Daily Business, precum si grupurile romanesti de pe Yahoo sau Linked-in care au un profil similar sau complementar cu afacerea ta. Si bineinteles, daca nu gasesti un grup care sa se potriveasca business-ului tau, poti intotdeauna sa creezi unul.

Totusi, retine faptul ca nu doar prezenta, ci mai ales activitatea pe retelele de social media este de natura sa genereze potentiali clienti. Prin urmare, va trebui sa dedici periodic ceva timp atragerii si intretinerii interesului contactelor tale. Cum de regula nu e bine sa alergi dupa prea multi iepuri, sfatul nostru este sa incepi cu un research al tuturor canalelor de acest tip pe care le-ai putea folosi si sa faci o prioritizare a acestora in functie de modul in care se potrivesc afacerii si segmentelor de clienti vizati.

Publicitatea platita. In timp ce toate caile de promovare amintite mai sus sunt gratuite, poti apela si la publicitatea platita pentru cresterea rapida a traficului. Google ofera un program de publicitate usor de navigat, Google Adwords, in care iti poti stabili un buget zilnic maxim si cuvintele cheie asociate afacerii. Anuntul poate fi de asemenea directionat in functie de locatia geografica. Google iti pune la dispozitie si un sistem de estimare a costului per click asociat fiecarui cuvant cheie ales. Atunci cand utilizatorii cauta pe Google folosind unul din cuvintele cheie alese, anuntul tau poate aparea langa rezultatele cautarii.  Taxarea se face doar in cazul in care utilizatorul acceseaza site-ul tau.  Ce trebuie sa stii este ca vei concura cu alte afaceri pentru cuvintele cheie alese, printr-un sistem de licitatie. Cat esti dispus sa platesti de fiecare data cand cineva acceseaza link-ul tau?  In general, o suma mai ridicata poate permite anuntului sa apara intr-o pozitie mai buna in pagina de cautare.

In cazul in care decizi sa cumperi spatiu publicitar pe un alt site, informeaza-te cu privire la traficul acestuia, statistici demografice, imagine si alte elemente care iti asigura vizibilitate in randul segmentelor de consumatori vizate de afacerea ta. De asemenea, incearca sa colaborezi cu site-uri care iti ofera posibilitatea stabilirii unui buget lunar maxim.

2. Participa la evenimente! Networking-ul ramane un instrument valoros de promovare

Incearca sa-ti faci cunoscuta afacerea in cat mai multe parti. Un mod foarte bun de a te promova este participarea la conferinte, prezentari sau seminarii specifice domeniului in care activezi. De asemenea, evenimentele dedicate antreprenorilor au inceput sa fie tot mai frecvente si in Romania, iar acestea pot fi locuri excelente pentru legarea unor contacte utile. Targurile si expozitiile sunt si ele modalitati foarte bune de a te face cunoscut, insa necesita de regula un buget mult mai consistent.

Vizibilitatea afacerii tale este cu atat mai ridicata in cazul in care participi la un eveniment in calitate de invitat. Urmareste evenimentele care pot atrage participanti din segmentul de clienti vizat si propune organizatorilor sa tii o prezentare sau o demonstratie pe una din temele de interes. Expertiza impartasita iti va asigura o mai mare credibilitate in randul potentialilor clienti, iar costul de promovare se rezuma doar la timpul dedicat evenimentului. In functie de specificul afacerii te poti indrepta si catre organizatii studentesti, asociatii sau grupuri de companii din industria in care esti prezent, firme care organizeaza training-uri sau cursuri pe domeniul tau, firme cu servicii complementare a caror prezentare poate fi intregita de expertiza ta.

3. Foloseste printuri publicitare!Te ajuta sa iti construiesti imaginea la costuri  reduse

Orice hartie iese din firma trebuie sa lucreze pentru tine. Asigura-te ca toate documentele destinate tertilor contin logo-ul, numele si datele de contact ale companiei, fie ca sunt transmise prin posta, fax sau e-mail.

Mai sunt desigur si brosurile, pliantele sau alte printuri publicitare. In principiu, vremea in care oamenii chiar se uitau pe pliantele primite la metro e demult trecuta. Cu toate acestea, printurile publicitare pot fi extrem de utile in cazul in care ai un concept inovativ si le oferi in mod targetat. De exemplu, daca organizezi petreceri pentru copii, poti oferi pliante in fata gradinitelor sau scolilor. Daca lansezi o sala de fitness, poti plasa pliante la saloanele de infrumusetare din zona, terase sau birourile din apropiere. E recomandabil sa lasi conceperea pliantului pe mana unor profesionisti astfel incat designul si mesajul sa atraga atentia. De asemenea, includerea unor oferte promotionale, discount-uri sau cupoane pentru produse sau servicii gratuite sunt de natura sa sporeasca acceptabilitatea in randul clientilor si sa sustina succesul campaniei. Costurile sunt relativ scazute – de regula aproximativ 0.75- 1 RON pe pliant sau brosura simpla.

Un alt mod excelent de a-ti promova afacerea la un cost foarte redus este folosirea autoturismelor detinute. Gandeste-te ca tot timpul pierdut in trafic poate aduce si beneficii semnificative. Nu este o metoda noua, dar merita pusa in practica. Inscriptioneaza-ti masina cu logo-ul, numele si datele de contact ale firmei. Include si un slogan astfel incat domeniul de activitate sa reiasa cat mai clar.

4. Construieste strategia de PR! Stimuleaza publicul sa vorbeasca despre afacerea ta

Piata locala de PR este din ce in ce mai conturata iar companiile mari au inteles importanta comunicarii cu publicul. Lucru care ar trebui sa fie valabil si in cazul afacerilor mici si mijlocii. In cazul in care nu dispui de bugetul necesar angajarii unei agentii de PR sau a unui freelancer specializat, poti face singur primii pasi cu un minim de efort.

Foloseste orice ocazie pentru a aparea in presa scrisa sau online, reviste specializate, si alte canale media. Sporeste-ti vizibilitatea in ochii consumatorilor prin transformarea oricarui eveniment in subiecte pentru media – poate fi vorba despre un concept inovativ, o lansare promotionala, un training sau opinii cu privire la antreprenoriat, evolutia pietei, s.a.m.d.

Chiar si lansarea afacerii – indiferent de marime si domeniu – poate fi un prilej excelent de a aparea in presa, sub forma impartasirii experientei antreprenoriatului si a actiunilor cerute de demararea unui business intr-un anumit sector. In functie de specificul afacerii, mai poti trimite produse gratuite sau invitatii de participare la evenimente de lansare catre publicatii care se potrivesc profilului afacerii tale. Site-ul nostru iti sta de asemenea la dispozitie in cazul in care doresti sa publici un articol publicitar, util desigur si altor antreprenori.      

5. Asociaza-te cu firme care ofera servicii complementare! Unde-s doi puterea creste

Parteneriatele cu firme complementare pot aduce valoare adaugata clientilor fara nici un cost suplimentar. Chiar mai mult, beneficiile se pot traduce si in cross-selling, iar in cazul unei campanii comune de promovare, cum ar fi un eveniment sau un concurs, costurile pot fi impartite intre toate companiile participante. Promovarea reciproca poate de asemenea sa fie directa, catre clientii fiecarui business, sau pe site-urile acestora, in locatiile partenere, s.a.m.d.

De exemplu, daca ai un pet-shop poti intra in parteneriat cu un salon dedicat animalelor de companie sau cu distribuitori de hrana. Daca esti expert intr-un anumit domeniu te poti promova foarte eficient prin asocierea cu un site specializat, pentru a posta articole sau a raspunde intrebarilor adresate de vizitatorii acestuia. Pentru fiecare afacere si domeniu de activitate exista cu siguranta firme care ofera servicii complementare. Important este sa gasesti parteneri cu credibilitate in ochii consumatorilor si a caror nevoi si obiective sa se potriveasca cu cele ale afacerii tale.


Adauga pe: Facebook Adauga pe: Windows Live Adauga pe: Digg Add to: Del.icoi.us Add to: StumbleUpon Add to: Yahoo Add to: Google Publicat la data: 23-09-2010


Comentarii:




Nume:
Email: (nu va fi publicat)

Comentariu:



Alte articole:


Director Web